Dydaktyka i pedagogika
Dyscyplina naukowa i tożsamość naukowca
Uniwersytet Otwarte przestrzenie dyskursów
Trudne wydarzenia współczesnego świata Różne doświadczenia i perspektywy pedagożek i pedagogów
Przesilenie Kręgi kryzysów kontekstów edukacji Wyzwania dla pedagogiki
Ocenianie zachowania Jak robić to lepiej?
Młodzież wobec przemian współczesnego świata
Edukacja polonijna i polska za granicą
Edukacja w Chinach Studium systemu edukacji i jego społeczno-kulturowych uwarunkowań
Kształcenie zdalne Zmiany w polskiej edukacji po pierwszej dekadzie XXI wieku
Wspieranie twórczej aktywności plastycznej dzieci ze środowisk defaworyzowanych społecznie
Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi. Jubileusz poznańskiej pedagogiki społecznej
Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej
Wyzwania edukacyjne i artystyczne
Docenić szkołę
Uczniowie szkół podstawowych i kształcących w zawodzie wobec swojej przyszłości edukacyjno-zawodowej
Aktywizacja młodzieży w warunkach zmiennej rzeczywistości społeczno-kulturowej
Proces uczenia się przed, w trakcie i po pandemii COVID-19
Jednostka zdolna w przestrzeniach edukacyjnych
Grupy zróżnicowane w edukacji z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej
Protokoły posiedzeń Senatu Uniwersytetu Poznańskiego 1919-1939. Tom III: 11 IX 1931-21 IX 1939
Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym
Doktorat Konteksty akademickie i społeczno-kulturowe
Polski język migowy w doświadczeniach osób niesłyszących, ich rodziców i rehabilitantów
Współpraca dzieci w wieku przedszkolnym Zmieniające się konteksty i perspektywy
Uniwersyteckie Wykłady na Zamku Wiedza
Książki z zakresu dydaktyki i pedagogiki
Pedagogika należy do nauk społecznych i traktuje o szeroko rozumianych procesach wychowawczych – środkach, metodach, treściach czy formach organizacyjnych. Zajmuje się zbieraniem obiektywnych informacji z otoczenia, na podstawie których prognozuje rozwój rzeczywistości oraz wyznacza procedury, które umożliwiają realizację celów. Skupia się na edukacji i wychowaniu człowieka oraz kształtowaniu jego przestrzeni.
Dydaktyka jest jedną z głównych gałęzi pedagogiki. W centrum jej zainteresowań leżą przede wszystkim procesy edukacyjne – nauczanie i uczenie się. Nie zamyka się wyłącznie na instytucjach takich jak przedszkola, szkoły czy studia ale obejmuje także procesy przebiegające poza organizacjami oświatowymi.
Dydaktyka poddaje naukowej analizie cele i metody kształcenia. Bada zależności pomiędzy nauczaniem a uczeniem się, z uwzględnieniem uwarunkowań materialnych i społecznych badanych grup. Na tej podstawie wypracowuje zasady, narzędzia i pomoce naukowe, które mają na celu zwiększenie skuteczności procesów nauczania.