Ochrona konkurencji i konsumentów
Polskie prawo antymonopolowe. Zarys wykładu
Podręcznik zawiera systematyczny wykład publicznego prawa ochrony konkurencji, zawierający wyjaśnienie wszelkich pojęć z tego zakresu w świetle najnowszych poglądów doktryny i orzecznictwa.
Książki z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów
Podstawowym dokumentem normującym zagadnienia ochrony zarówno konsumentów, jak i konkurencji jest ustawa z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. Jej treść reguluje trzy najważniejsze kwestie - definiuje przedmiot i cele prawa, wyznacza zakres prawa oraz określa organy odpowiedzialne do egzekwowania zapisów ustawy.
Jednym z najważniejszych celów ustawy jest gwarancja rzeczywistego funkcjonowania mechanizmu (zdrowej) konkurencji, czyli de facto jego ochrony i niedopuszczania do monopolizacji rynku lub jego segmentów. W myśl prawa ochronie podlega nie tylko rzeczywista konkurencja, ale także ta potencjalna. Z ekonomicznego punktu widzenia istnienie konkurencji jest źródłem rozwoju rynku - wzrostu sprzedaży i produkcji, postępu technologicznego, poprawy warunków życia czy obniżania kosztów i cen. Są to zatem korzyści istotne dla całego społeczeństwa.
Ochrona konsumentów jest drugim ważnym celem funkcjonowania ustawy, która przede wszystkim zawiera określone normy, bezpośrednio chroniące interesy konsumentów. Regulują i przeciwdziałają akcjom podejmowanym przez przedsiębiorców, a które wymierzone są w zbiorowe dobro społeczeństwa. Ustawa chroni je także w sposób pośredni przeciwdziałając monopolizacji rynku.