
Prawo oświatowe. Wzory pism i dokumentów z serii MERITUM
Zestaw wzorów i przykładów najczęściej stosowanych w praktyce szkolnej, które ułatwią Państwu samodzielne przygotowanie dokumentacji z poczuciem sporządzenia jej zgodnie z obowiązującym prawem.

Od walenia po łapach do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole
Jak ma wyglądać mądry system dyscyplinujący uczniów?
W szumie medialnym, jaki powstał wokół tego tematu, wydaje się, że praktycy zamilkli.

Kontrola zarządcza w oświacie - 2 części
Jest to kolejna publikacja z Serii ABC Praktyki prawa oświatowego. Książka składa się z dwóch części:
- Część 1 - Komentarz praktyczny i procedura
- Część 2 - Wzory dokumentów Dodatkowo publikacja zawiera dostęp do edytowalnych materiałów w wersji on-line do pobrania ze strony. Dokumenty można edytować zgodnie z potrzebami.
PRAWO NIE MUSI BYĆ TRUDNE
- Publikacja
Kontrola zarządcza w oświacie
- zawiera szerokie omówienie zagadnienia kontroli zarządczej ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności za jej wprowadzenie i realizację oraz kwestii zarządzania ryzykiem. W opracowaniu zostały przedstawione również najważniejsze zmiany w zakresie audytu i kontroli finansowej.
- Opracowanie pozwoli dyrektorom szkół, przedszkoli i pozostałych placówek oświatowych na praktyczne przeanalizowanie i dostosowanie opracowanych rozwiązań w taki sposób, aby - zgodnie z przeznaczeniem kontroli jednostka osiągała wyznaczone jej cele w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Dyrektorze, dowiesz się m.in.:
- w jaki sposób dyrektor szkoły powinien dokumentować realizację kontroli zarządczej,
- czy nadzór pedagogiczny podlega kontroli zarządczej,
- jakie zmiany należy wprowadzić w szkole w związku z wymogiem stosowania kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych,
- czy organ prowadzący może powołać komisję do przeprowadzenia kontroli w placówce,
- czy w regulaminie kontroli zarządczej przygotowanym przez kierownika jednostki organizacyjnej musi zostać przygotowana karta samooceny dla pracowników jednostki.
Publikacja zawiera kod aktywacyjny umożliwiający dostęp do materiałów dodatkowych w wersji on-line do pobrania ze strony: www.PraktykaPrawa.oswiata.ABC.com.pl/kontrola-zarzadcza/2015 W materiałach znajdą Państwo:
|
ABC Praktyki Prawa Oświatowego to seria praktycznych publikacji pomagająca zrozumieć oraz stosować przepisy prawa dotyczące konkretnych zadań i zakresu odpowiedzialności dyrektora placówki oświatowej. Przejrzysta forma materiałów dostępnych zarówno w wersji papierowej, jak i on-line ułatwia codzienne ich użytkowanie oraz pozwala na edytowanie i drukowanie dokumentów.
Każdy zeszyt w serii prezentuje niezbędny w danym temacie zakres wiedzy:
- podstawę prawną, czyli przepisy regulujące konkretny zakres zadania lub obowiązku,
- praktyczne omówienia przepisów prawa przez ekspertów, zwracające uwagę na najważniejsze zagadnienia oraz praktykę stosowania,
- wzory pism i dokumentów,
- wzory regulaminów i procedur postępowania,
- praktyczne odpowiedzi na pytania dyrektorów wynikające z powtarzających się, jak też specyficznych problemów,
- orzecznictwo rozstrzygające najbardziej kontrowersyjne problemy z zakresu organizacji i funkcjonowania szkół i przedszkoli oraz praw i obowiązków nauczycieli. W 2015 roku w serii
- ukażą się, zgodnie z kalendarzem Oświatowym:
- Kontrola zarządcza w oświacie,
- Rekrutacja do przedszkoli,
- Rekrutacja do szkół,
- Ruch kadrowy w szkołach i przedszkolach,
- Urlopy wypoczynkowe nauczycieli przedszkoli,
- Urlopy wypoczynkowe nauczycieli placówek nieferyjnych,
- Organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży.
Oferta specjalna dla dyrektorów przedszkoli
- Dyrektorom przedszkoli w 2015 r. dedykujemy rozszerzoną wersję kwartalnika
"Przed Szkołą PLUS. Poradnik Dyrektora Przedszkola"
- Rekrutacja do przedszkoli,
- Ruch kadrowy w szkołach i przedszkolach,
- Urlopy wypoczynkowe nauczycieli przedszkoli.
- wzbogacony o trzy publikacje z serii ABC Praktyki Prawa Oświatowego:

Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki
Publikacja Egzekucja obowiązków szkolnego i nauki zawiera kompleksowe opracowanie kwestii odpowiedzialności za realizację obowiązków edukacyjnych: obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz kontroli i egzekucji ich spełniania. W książce wiele uwagi poświęcono także edukacji domowej. Opracowanie zawiera wnikliwą analizę przepisów, orzecznictwa i doktryny. Jego praktyczne zastosowanie ułatwia wyciąg przepisów, ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzanych od 2009 r. zmian związanych z obniżaniem tzw. wieku szkolnego oraz propozycję procedury egzekucyjnej dla wydziałów edukacji oraz dyrektorów szkół wraz formularzami pism stosowanych w egzekucji.Książka stanowi kompendium wiedzy o egzekucji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, które przydatne będzie praktykom oraz wszystkim zainteresowanym prawem oświatowym.

Prowadzenie ewaluacji w ramach nadzoru pedagogicznego. Poradnik dyrektora szkoły
KSIĄŻKA przedstawia metodologię badań ewaluacyjnych w ścisłym powiązaniu z obowiązującym od 2009 roku rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej o nadzorze pedagogicznym. PŁYTA CD zawiera wszystkie narzędzia badawcze prezentowane i omawiane w książce oraz schematy do wykorzystania w prezentacjach.

Dyrektor szkoły - moderator, facylitator, coach
W książce Dyrektor szkoły - moderator, facylitator, coach szeroko omówiono zagadnienia kompetencji dyrektora szkoły jako przywódcy, wskazano jak je budować oraz w jaki sposób praktycznie z nich korzystać. Opracowanie zawiera dokładne opisy technik i metod pracy łączących sposób działania moderatora, facylitatora czy coacha w konkretnym kontekście zadań i odpowiedzialności dyrektora szkoły.
W publikacji przedstawiono m.in.:
- nadrzędność przywództwa nad zarządzaniem,
- powiązanie kompetencji moderatora, facylitatora i coacha z zadaniami dyrektora szkoły,
- konkretne techniki działania w każdej z wymienionych ról,
- połączenie kompetencji społecznych z kompetencjami z zakresu zarządzania,
- możliwości rozwojowe dla dyrektorów szkół i przedszkoli. Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla dyrektorów szkół i przedszkoli, osób pełniących funkcje kierownicze w placówkach oświatowych, a także osób, które zajmują się szkoleniami z zakresu zarządzania oświatą.

Odpowiedzialność porządkowa a odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach
Publikacja Odpowiedzialność porządkowa a odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli ma na celu praktyczne wyjaśnienie, które z niewłaściwych zachowań nauczycieli kwalifikują się do zastosowania kar porządkowych, a jakie z nich pociągają za sobą odpowiedzialność dyscyplinarną.
W pracy przedstawiono również:
- katalog kar porządkowych,
- tryb nakładania kar - w tym terminy oraz sposoby ukarania,
- zatarcie kary.
- katalog czynów podlegających odpowiedzialności dyscyplinarnej,
- procedurę wszczęcia postępowania dyscyplinarnego,
- terminy nałożenia kar dyscyplinarnych oraz ich zatarcie,
- wygaśnięcie stosunku pracy na skutek prawomocnego ukarania nauczyciela w postępowaniu dyscyplinarnym lub karnym. Opracowanie wzbogacone zostało komentarzem autorskim, procedurami oraz przykładowymi wzorami dokumentów powszechnie stosowanymi w praktyce szkolnej.
W odniesieniu do odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli poniższa pozycja prezentuje:
Adresaci:
Książka przeznaczona jest dla dyrektorów i nauczycieli szkół wszystkich typów oraz przedszkoli.
Książki z serii Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach przedstawiają najczęstsze problemy prawne zgłaszane przez użytkowników serwisu Prawo oświatowe/ABC, prowadzonego przez Wydawnictwo Wolters Kluwer. Odpowiedzi udzielane przez specjalistów są bogatym źródłem praktycznej wiedzy prawnej, ułatwiają działanie i podejmowanie decyzji tym, którzy znaleźli się w podobnych sytuacjach.

Szkoła wspólnych działań, czyli o relacjach i współpracy
Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz rodziców. Zainteresuje także studentów kierunków pedagogicznych.

O szkole od nowa. Rozmowy o edukacji
Publikacja powstała z potrzeby dyskusji o edukacji, uwzględniającej charakter i specyfikę polskiego systemu edukacji, społeczeństwa, dokonywanych reform i ich kierunków.

Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem
Dzięki publikacji czytelnik dowie się m.in.: jak skutecznie rozmawiać, jakie są techniki słuchania, które wzmacniają efektywność rozmów oraz jak konstruować i w jakim celu wykorzystywać informację zwrotną.