Przegląd Podatkowy – 02/2024

Przegląd Podatkowy - 02/2024

Drodzy Czytelnicy, opublikowana w lutowym numerze czasopisma krytyczna Glosa do wyroku WSA w Lublinie z 5.04.2023 r., I SA/Lu 136/23, w przedmiocie odmowy wydania  przez organ podatkowy opinii o stosowaniu preferencji, właściwie wskazuje nieprawidłowe rozumowanie WSA w Lublinie w kwestii interpretacji warunków zwolnienia od podatku u źródła dywidend wypłacanych z polskiej spółki od udziałowca w państwie członkowskim UE – który to udziałowiec, choć podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, żadnych dochodów nie osiąga.

Przedmiotem analizy jest sposób rozumienia warunku subject-to-tax na gruncie dyrektywy 2011/96/UE oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a także udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy przewidziany w art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. warunek niekorzystania przez odbiorcę dywidendy w państwie jego rezydencji ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na źródło ich osiągania dotyczy wyłącznie zwolnienia podmiotowego, czy też zarówno zwolnienia podmiotowego, jak i zwolnień przedmiotowych, co jest jednoznaczne z koniecznością efektywnego opodatkowania dywidendy w państwie rezydencji odbiorcy. W tym celu porównano treść regulujących to zagadnienie przepisów polskich i unijnych oraz przedstawiono wykładnię tych ostatnich w świetle wyroku TS z 8.03.2017 r., C-448/15. Następnie przedmiotem rozważań jest możliwość zastosowania tej wykładni do przepisu art. 22 ust. 4 pkt 4 u.p.d.o.p. w świetle powszechnie akceptowanych w polskim orzecznictwie i doktrynie zasad interpretacji prawa unijnego i krajowego.

Bardzo ważne są zagadnienia dotyczące dwóch głównych systemów teleinformatycznych Krajowej Administracji Skarbowej: – e-Urzędu Skarbowego (e-US) i Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC), które zaczęły obowiązywać od 1.01.2024 r.

W artykule pt. Elektronizacja wiążących informacji – pierwszy krok w kierunku pełnej elektronizacji procedur podatkowych w działalności gospodarczej w bardzo precyzyjny sposób opisano funkcjonowanie tych systemów, wskazuje na ich cele, obowiązki użytkowników oraz niebezpieczeństwa, jakie się z tym wiążą. Wprowadzone rozwiązania mają charakter rewolucyjny, gdyż od początku tego roku mamy do czynienia z pierwszą pełną elektronizacją wybranej procedury podatkowej związanej z obsługą wiążących informacji. Tym samym wypracowane dotychczas interpretacje i orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie składania i doręczania pism – w części dotyczącej tych informacji – staną się nieaktualne, a przed wszystkimi aktorami „teatru podatkowego” (podatnikami, profesjonalnymi pełnomocnikami, sędziami sądów administracyjnych i naukowcami) pojawią się nowe wyzwania i potrzeba wypracowania zmodyfikowanych kierunków interpretacyjnych. Co prawda wybrana do pełnej elektronizacji procedura jest tylko małym wycinkiem z całej gamy procedur podatkowych, stosunkowo nieskomplikowanym, jednakże procesu zmierzania do pełnej elektronizacji nie da się już zatrzymać. To nieuniknione w obecnej rzeczywistości „postpandemicznej”. Administracja podatkowa musi być gotowa świadczyć wszystkie swoje usługi zdalnie, online, umożliwiając podatnikom kompleksowe elektroniczne załatwianie spraw w obszarze zarówno podatków, jak i należności celnych.

Warte zaznaczenia jest, że elektronizacja wiążących informacji to już kolejny etap – po wdrożeniu e-US (na razie mającego charakter fakultatywny) – w kierunku obligatoryjności elektronicznych procedur podatkowych dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, z możliwością takiego samego sposobu procedowania przez innych podatników. Niewątpliwie jednak dalsza elektronizacja będzie odbywała się na podstawie doświadczenia związanego ze stosowaniem obowiązujących już przepisów o elektronizacji wiążących informacji o charakterze podatkowym.

Raportowanie struktury udziałowej spółek nieruchomościowych to kolejny z obowiązków informacyjnych nałożonych na podatników w ostatnich latach. Od 2022 r. spółki nieruchomościowe oraz ich udziałowcy są zobowiązani do składania do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej informacji odpowiednio o ich strukturze udziałowej oraz posiadanych udziałach w spółkach nieruchomościowych. Przepisy regulujące ten nowy obowiązek informacyjny pozostawiają sporo niejasności i przy ich literalnej interpretacji mogą prowadzić do praktycznie niemożliwych do wykonania obowiązków. W artykule pt. Raportowanie struktury udziałowej spółek nieruchomościowych – wątpliwości interpretacyjne zwrócono uwagę na najistotniejsze z tych wątpliwości.

Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele preferencji w kontekście dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz wojsk państw NATO bądź państw Unii Europejskiej. Należy jednak wziąć pod uwagę, że przysługują one wyłącznie w określonych sytuacjach i na rzecz określonych podmiotów. Warto więc zorientować się, w jakich przypadkach podatnik jest uprawniony do zastosowania preferencji w VAT, kwestia ta nie jest bowiem wcale tak oczywista. Zagadnienie to zostało omówione w artykule pt. VAT od dostaw towarów i świadczeń usług na rzecz sił zbrojnych.

Iwona Strzelec
Redaktor Naczelna “Przeglądu Podatkowego”

Redaktor specjalizujący się w tematyce prawa cywilnego. Wiedzę zdobywał w trakcie studiów oraz pracując w wydawnictwie Wolters Kluwer.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *