Przegląd Prawa Publicznego – 07-08/2023

Przegląd Prawa Publicznego – 07-08/2023

W LIPCOWO-SIERPNIOWYM NUMERZE „PRZEGLĄDU PRAWA PUBLICZNEGO” REDAKCJA POLECA MIĘDZY INNYMI:

Nowelizacja ustawy o dostępie do informacji publicznej powstała na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o odżyciu przepisów

  • dr Edyta Tkaczyk – adwokat, legislator w Biurze Legislacyjnym Kancelarii Sejmu; adiunkt, Wydział Nauk Prawnych, Administracji i Bezpieczeństwa, Menedżerska Akademia Nauk Stosowanych w Warszawie

Artykuł został poświęcony bardzo ważnemu, szczegółowemu zagadnieniu odnoszącemu się do tzw. odżycia przepisów, które nastąpiło w przypadku ustawy z 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Punktem wyjścia jest fakt, że jeżeli ustawa zostanie uchylona orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego jako niezgodna z Konstytucją, to z dniem wejścia w życie uchylenia skuteczne stają się znowu przepisy ustawy, które zostały uchylone na mocy ustawy uznanej przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodną z Konstytucją. Skutek dla systemu prawa jest olbrzymi i dyskusyjny. W Polsce temat dotyczący wdrożenia orzeczenia o „odżyciu” w życie nie został jeszcze rozstrzygnięty ostatecznie.

Kilka uwag o projekcie ustawy o ochronie sygnalistów przedstawionym przez polskie organizacje pozarządowe

  • dr hab. Beata Baran-Wesołowska – Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie

Celem artykułu jest przybliżenie problematyki projektu ustawy o ochronie sygnalistów przedstawionego przez polskie organizacje pozarządowe oraz jego zgodności z dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie informowania o nieprawidłowościach (dyrektywa nr 2019/1937). W tekście zostały poddane badaniom zakres podmiotowy oraz aspekty proceduralny i temporalny tego aktu prawnego. Zostały także uwzględnione analizy proponowanych sankcji karnych.

Dysfunkcje Rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych. Postulaty de lege ferenda

  • dr Tomasz Resler – Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii, Uniwersytet Wrocławski

W polskim prawie wyznaniowym nowe kościoły i związki wyznaniowe stają się osobami prawnymi w wyniku decyzji administracyjnej. Procedura rejestracji prowadzona jest przez ministra właściwego w sprawach wyznań religijnych, a jej geneza sięga początków Polski Ludowej i w opinii autora wymaga obecnie reformy. Rejestrację kościołów i związków wyznaniowych należy porównać z powstaniem innych organizacji o szczególnym społecznym znaczeniu, np. stowarzyszeń, związków zawodowych czy partii politycznych. Wszystkie te instytucje nabywają osobowość prawną w wyniku decyzji sądu – niezależnego i niezawisłego organu, który nie ma w swojej działalności elementu politycznego. W wyniku analizy problemu autor zaproponował likwidację procedury administracyjnej na rzecz procedury sądowej nabywania osobowości prawnej przez kościoły i inne związki wyznaniowe.

W NUMERZE PONADTO:

  • Ekonomiczna Analiza Prawa Podatkowego i rola doradców podatkowych w jej stosowaniu, Andrzej Pałys, Jarosław Bełdowski
  • Ograniczenia instytucjonalne i behawioralne stosowania zielonych zamówień publicznych. Ujęcie teoretyczne, Barbara Zbroińska
  • Regulacja składek członkowskich jako obowiązku kształtującego sytuację ekonomiczną stowarzyszenia rejestrowego, Katarzyna Kurzępa-Dedo, Anna Rogacka-Łukasik
  • Konceptualizm prawniczy jako wspólny mianownik dla dotychczasowych teorii prawa, Jakub Rzymowski
  • Komentarz do decyzji Komitetu Praw Człowieka ONZ w sprawie wyspiarzy z Cieśniny Torresa, Jakub Bednarek
  • Regulacja mediacji w postępowaniu sądowoadministracyjnym po nowelizacji z 2017 roku, Bartłomiej Chludziński
  • Znikoma szkodliwość czynu jako przesłanka odstąpienia od nałożenia kary pieniężnej w ustawie – Prawo energetyczne, Mariusz Czyżak
  • Zgodność zaskarżonej decyzji z decyzją antycypowaną jako negatywna przesłanka jej uchylenia przez sąd administracyjny z powodu naruszenia prawa dającego podstawę do wznowienia postępowania administracyjnego, Tadeusz Kiełkowski
  • Roczny zakaz zatrudnienia według ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – specyfika art. 7 ustawy i problem w zaadresowaniu sankcji z art. 15, Maciej Delijewski
  • Uzupełnienie składu organu wykonawczego w samorządzie terytorialnym, Monika Chlipała
  • Pozycja prawna klubów radnych, Anna Wierzbica
  • Czemu nie stoją na przeszkodzie zasady demokratycznego państwa prawnego? Rozważania o wyjątkach od zakazu retroaktywności prawa na kanwie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30.09.2021 r., III FSK 2137/21, Mikołaj Wolanin

Redaktor specjalizujący się w tematyce prawa cywilnego. Wiedzę zdobywał w trakcie studiów oraz pracując w wydawnictwie Wolters Kluwer.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *