Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej

Dotacje oświatowe po zmianach
Publikacja omawia najnowsze zmiany dotyczące m.in. sposobu podziału subwencji oświatowej oraz zasad udzielania dotacji z budżetów jednostek samorządu terytorialnego dla przedszkoli, szkół i placówek oświatowych.

Dotacje dla szkół i przedszkoli. Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach
Książka Dotacje dla szkół i przedszkoli przybliża trudną i kontrowersyjną problematykę dotacji udzielanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego szkołom i placówkom oświatowym prowadzonym przez podmioty prywatne. Szczegółowo omówiono w niej zagadnienia często sprawiające trudności w praktyce, takie jak podstawy udzielania dotacji, obliczanie ich wysokości, wykorzystywanie i rozliczanie.
Usystematyzowane w tematycznych rozdziałach problemy poprzedzone zostały krótkim komentarzem, a całość wzbogacono o orzecznictwo sądów powszechnych, administracyjnych oraz stanowiska organów nadzoru.
Adresaci:
Publikacja jest adresowana przede wszystkim do pracowników jednostek samorządu terytorialnego w tym zwłaszcza wydziałów edukacji, zespołów obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek oświatowych, wydziałów budżetu i finansów, skarbników, a także do organów prowadzących szkoły i placówki publiczne i niepubliczne.
Książki z serii Prawo oświatowe w pytaniach i odpowiedziach przedstawiają najczęstsze problemy prawne zgłaszane przez użytkowników serwisu Prawo Oświatowe/ ABC, prowadzonego przez wydawnictwo Wolters Kluwer. Odpowiedzi udzielane przez specjalistów są bogatym źródłem praktycznej wiedzy prawnej, ułatwiają działanie i podejmowanie decyzji tym, którzy znaleźli się w podobnych sytuacjach.

Oświata jako zadanie publiczne
W opracowaniu dokonano analizy roli państwa (administracji rządowej) i samorządu terytorialnego w zakresie bezpośredniej realizacji zadań oświatowych, skupiono się także na ich regulacyjnym wpływie na podmioty niepubliczne równolegle realizujące te zadania. Oświatę zaprezentowano w kompleksowy sposób, w kontekście rozważań dotyczących realizacji celu działania administracji publicznej, jakim jest zaspokajanie potrzeb ludności w powszechny i równy sposób.
Adresaci:
Książka będzie stanowić istotną pomoc dla praktyków przede wszystkim pracowników państwowych instytucji oświatowych, administracji samorządowej i podmiotów, które mają zamiar prowadzić lub już prowadzą szkoły i placówki oświatowe. Jest ona przeznaczona także dla osób, które chcą uporządkować swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego.
Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej
Ustawa o Systemie Informacji Oświatowej (SIO) zawiera informacje o elektronicznym systemie baz danych służącym do gromadzenia informacji o szkołach, placówkach oświatowych, nauczycielach oraz uczniach.
Celem Systemu Informacji Oświatowej jest uzyskiwanie danych, które są niezbędne do prowadzenia polityki edukacyjnej państwa. Celem polityki edukacyjnej z kolei jest podnoszenie jakości i upowszechnianie edukacji oraz usprawnianie finansowania zadań oświatowych. Baza danych systemu informacji oświatowej zawiera głównie informacje o uczniach, nauczycielach, majątku szkoły i jej wydatkach.
Zakres regulacji ustawy:
System informacji oświatowej służy uzyskiwaniu danych niezbędnych do:
- prowadzenia polityki oświatowej państwa;
- efektywnego funkcjonowania systemu finansowania zadań oświatowych;
- analizy efektywności wykorzystania środków publicznych;
- wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju;
- podnoszenia jakości edukacji.
System informacji oświatowej daje możliwość powszechnego dostępu do informacji z zakresu oświaty.