-24 % Budownictwo zrównoważone
-12 % Konsumpcja odpowiedzialna wyzwanie dla zarządzania rozw...
-24 % Podstawy zarządzania organizacjami
-12 % Bezpieczeństwo ekonomiczne państwa
-12 % Bezpieczeństwo ekonomiczne państwa
-15 % Turystyka kulturowa
-12 % Lokalizacja ekonomicznie bezpieczna
-20 % Inteligentna i zrównoważona gospodarka sprzyjająca włąc...
-12 % Gospodarka a środowisko i ekologia
Kierunki reformy prawa planowania i zagospodarowania pr...
Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób...
Książki i ebooki Zrównoważony rozwój
Pojęcie zrównoważonego rozwoju zostało zdefiniowane po raz pierwszy w Raporcie Światowej Komisji Środowiska i Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1987 r. i rozumiano przez nie proces mający na celu zaspokojenie aspiracji współczesnego pokolenia w sposób umożliwiający godne życie następnych pokoleń [H. Kisilowska, Zrównoważony rozwój jest najważniejszy (w:) Forum samorządowe, nr11/48, s. 21, listopad 2010].
Zrównoważony rozwój znajduje oparcie w Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja RP nie definiuje jednak zrównoważonego rozwoju, a jedynie w art. 5 stanowi, że Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska...
Pojęcie zrównoważonego rozwoju zostało zdefiniowane po raz pierwszy w Raporcie Światowej Komisji Środowiska i Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1987 r. i rozumiano przez nie proces mający na celu zaspokojenie aspiracji współczesnego pokolenia w sposób umożliwiający godne życie następnych pokoleń [H. Kisilowska, Zrównoważony rozwój jest najważniejszy (w:) Forum samorządowe, nr11/48, s. 21, listopad 2010].
Zrównoważony rozwój znajduje oparcie w Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja RP nie definiuje jednak zrównoważonego rozwoju, a jedynie w art. 5 stanowi, że Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. Brak definicji nie oznacza jednak niemożności znalezienia w regulacji konstytucyjnej istotnych elementów zrównoważonego rozwoju. Jak się wydaje, zrównoważony rozwój to rozwój na różnych płaszczyznach odnoszący się do całego kraju, jak i poszczególnych obywateli. Rozwój ten nie może odbywać się z naruszeniem takich dóbr jak wolność, prawa człowieka, bezpieczeństwo obywateli, szeroko rozumiane dziedzictwo narodowe, a przede wszystkim środowisko.
Jedynym aktem prawnym w systemie prawa w Polsce definiującym dzisiaj „zrównoważony rozwój” jest ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.). W art. 3 pkt 50 przyjęto, że zrównoważony rozwój to taki rozwój społeczno-gospodarczy, w którym następuje proces integrowania działań politycznych, gospodarczych i społecznych, z zachowaniem równowagi przyrodniczej oraz trwałości podstawowych procesów przyrodniczych, w celu zagwarantowania możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb poszczególnych społeczności lub obywateli zarówno współczesnego pokolenia, jak i przyszłych pokoleń.
Nacisk położony jest na integrowanie, tj. harmonizowanie działań na trzech płaszczyznach: politycznej, gospodarczej i społecznej. Zharmonizowanie działań ma doprowadzić do umożliwienia i zagwarantowania różnym podmiotom zaspokajania podstawowych potrzeb.
W ramach zasady zrównoważonego rozwoju mieści się nie tylko ochrona przyrody czy kształtowanie ładu przestrzennego, ale także należyta troska o rozwój społeczny i cywilizacyjny, związany z koniecznością budowania stosownej infrastruktury niezbędnej dla – uwzględniającego cywilizacyjne potrzeby – życia człowieka i poszczególnych wspólnot. Idea zrównoważonego rozwoju zawiera więc w sobie potrzebę uwzględnienia różnych wartości konstytucyjnych i stosownego ich wyważenia (wyrok TK z dnia 6 czerwca 2006 r., K23/05, LEX 197885; wyrok NSA z dnia 7lipca 2006r., II OSK 507/06, LEX nr275511).
Również sądy administracyjne poświęciły zrównoważonemu rozwojowi wiele uwagi. Warto przytoczyć w tym miejscu rozstrzygnięcia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, który w wyrokach z dnia 27 listopada 2008r. (II SA/Go510/08, LEX nr 540407) oraz z dnia 25 marca 2009 r. (II SA/Go 825/08, LEX nr 526352) przyjął, że zasada zrównoważonego rozwoju pełni przede wszystkim rolę dyrektywy wykładni, wówczas gdy pojawiają się wątpliwości codo zakresu obowiązków, rodzaju obowiązków i sposobu realizacji. W takiej sytuacji należy się posiłkować zasadą zrównoważonego rozwoju. Pełni ona zatem rolę podobną do zasad współżycia społecznego czy społeczno-gospodarczego przeznaczenia wprawie cywilnym. W pierwszej kolejności do uwzględnienia zasady zrównoważonego rozwoju obowiązany jest ustawodawca w procesie stanowienia prawa, ale z drugiej zasadę tę powinny mieć na uwadze organy stosujące prawo.
Sprawdź także:
Szukaj produktów wg: Zawody, Rodzaje, Serie, Wydawnictwa, Autorzy, Segmenty
Artykuły prawne: Art. 92 kp, Art. 188 kp, Art. 52 kp, Art. 155 kk, Art. 36 kp, Art. 30 kp, Art. 233 kk, Art. 207 kk
Kodeksy: Kodeks Karny (KK), Kodeks Cywilny (KC), Kodeks Postępowania Administracyjnego (KPA), Kodeks Postępowania Karnego (KPK), Kodeks Pracy (KP), Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, Kodeks Spółek Handlowych
Inne: PIT Ordynacja podatkowa, VAT CIT, Ochrona danych osobowych, Spadki Wzory umów i pism, Zmiany w prawie karnym, Zmiany w prawie administracyjnym, Zmiany w prawie cywilnym